Direktlänk till inlägg 8 februari 2011

Waka Ama

Av speakerboxxx - 8 februari 2011 10:08

Tja!
Urtsäkta att jag uppdaterar här så dåligt! SKa bättra mig!
Det är full fart i skolan och här hemma! Förra onsdagen åkte vi iväg på Waka Ama utflykt.
Waka betyder kanot och det var precis vad vi åkte i, en maori-kanot!
Vi åkte till nationalparken Abel tasman där vi skulle campa och lära oss om natur och kultur under 3 dagar och 2 nätter!
Och oj, vilken fantastiskt natur och kultur dem har här nere!

Klassen delades in i två grupper där ena gruppen paddlade kanot och andra körde trekking!
Det var sammanlagt 1,3 mil som skulle betas av och när vi väl kom fram till camping grounden skulle det upp med tält och lagas lunch!
Vi kanpade precis vi en strand där det simmade runt massa stingrockor bland annat!
Vi åkte även på en stand board som ni kan se hur dem ser ut på bilderna nedan!
Väl denna dagen var det mest föreläsningar och chill om området!
Vi fick även lära oss en maori-krigsdans på kvällen som vi stod 40 pers nere på stranden och tränade på, otroligt häftigt!

På torsdagen ringde kl halv sju och det var träning på schemat i form av maori-dansen!
Efteråt frukost sen delades vi in i tre grupper där ena fick lära sig om Maori-medicin och vad vi kunde koka ihop från 5-6 olika
växter vi hade inom en radie på 50 meter från oss, så häftigt!

sen gick vi på en historisk vandring där fokus låg på maori och invasionen av NZ av Engelsmännen!
Otroligt fint landskap och en fenomenal Kyle som stod för historierna!

på eftermiddagen åkte vi ut i en kanot och vi stannad av vid olika stränder som hade historisk bakgrund,
min grupp hade även turen att stöta på delfiner!!!! och sälar!!!

PÅ kvällen var det quiz om det vi  hade lärt oss samt tränign av våran dans!
Och på natten gick vi i till en grotta som var full med glow-worms, samt vi fick se havet försvara sig mot oss när vi vandrade i det!
morgonen därpå upp tidigt igen för ihoppackning, samt avfärd hemåt i våran kanot!

Mat efter 3 dagar i bushen med otroligt mycket fantastiskt upplevelser tog vi några öl och bara pratade om våra 3 campingdagar!
har lagt upp lite bilder och fler kommer så småningom, och så kommer jag skriva snart igen och berätta om min fantastiska och impulsiva löradg och sönda
som kommer vara ett minne för livet!


Kan även nämna att vattnet som rinner i bäckarna i Abel Tasman är så rent att du kan dricka direkt därifrån, vi fyllde bland annat på våra vattenflaskor där!


Ha det


                         

 
 
Ingen bild

mormor

8 februari 2011 16:31

Så underbart det låter, så mycket ni får vara med om. Fantastiskt, härligt, lärorikt! Vackra bilder.
Här hemma får man vara glad för att snö och is töar bort så att man snart kan ta sig fram utan broddar på fötterna och idag skiner solen!
kram
mormor

 
Ingen bild

Mamma G

8 februari 2011 21:50

Det verkar inte gå någon större nöd på er. Vilka fantastiska äventyr ni får var med om....Sverige verkar lite tråkigt just nu...med snöslask och blåst. kram på er båda..och va rädda om er!!

 
Ingen bild

Karin

8 februari 2011 22:12

Det verkar som om du har det väldigt jobbigt i skolan, vi kanske skall byta plats !!

Puss & Kram

 
Ingen bild

Glenn

9 februari 2011 19:51

Hej på ER!

Verkar vara ett underbart ställe som ni var på.
Kan tänka mig en semesterresa dit.
Kul att höra lite från er och ert liv på andra sidan jorden.
Grattis Robin på 24-årsdagen får man ju inte glömma.
Ha det så bra så hörs vi

Glenn, Lena, Joacim och Julia

 
Ingen bild

Chalotte

11 februari 2011 13:35

Shit pommes va gött de låter!!
Fick Alina mitt mess? Messade hennes svenska nummer... Annars: grattis på födelsedagen i efterskott :)
Kram o hälsa A!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av speakerboxxx - 9 april 2011 05:27

Tja!   Nu är det lördag mitt på dan och det är den sista helgen i Kiwi-land, för den här gången säger jag för vill gärna åka tillbaks! Veckan har varit fylld med presentationer, alla har varit riktigt bra! Min grupp hade igår och det gick över fö...

Av speakerboxxx - 3 april 2011 22:38

Eller i alla fall nästan, vi har haft den sista skoldagen! Veckan som varit har vi haft Mark, han har precis fått en tredje son, strort grattis!!! Vi har haft småuppgifter och vi fick en presentationsuppgift som vi gjorde inför en kiwiklass i freda...

Av speakerboxxx - 30 mars 2011 04:39

Nu är man inne i slutfasen av resan, om 2,5 vecka står jag på svensk mark, det ska väldigt skönt, längtar hem bra mycket nu!   Tiden går fort här, imorgon har vi eget arbete med våra slutprojekt och en redovisning vi ska göra på fredag inför en k...

Av speakerboxxx - 13 mars 2011 10:51

Söndag, klockan är snart 23.00, jag borde ha packat klart fast det har jag inte, laddat upp bilder för detta logginlgägg istället! Imorgon bär det av på bussresa i 10 dagar! Jag vet inte riktigt vad vi ska göra, de har inte sagt något, det enda dem s...

Av speakerboxxx - 10 mars 2011 04:35

Tänkte att jag kunde plita ner en och annan rad om bilderna jag la upp! förra veckan var vi väg i Golden Bay onsdag till torsdag och gjorde flera stopp, bland annat i Pupu Springs, Sans Souci Inn och Schnapp Dragon!   Pupu springs är ett fantas...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards