Alla inlägg den 13 februari 2011

Av speakerboxxx - 13 februari 2011 01:35

Nu ska jag berätta om något fantastiskt men samtidigt tragiskt! Förra lördagen var jag och Sophie ute och tog en powerwalk till centre of NZ. Väl på väg tillb aks får hon ett mess från Kyle, en skön Kiwi vi lärt känna på våra utflykter! deet visar sig att 25 valar har strandat och han ska dra dit och frågar om vi vill hänga med! En timma senare sitter vi i hans van med Harley, Frida, Angelica och en massa campingutrustning! 2,5 timma senare kommer vi fram till stranden där valarna är. Kl är då ungefär 22.00 och det är mörkt samt högvatten så det blir ingen räddningsaktion då! Vi sätter oss istället ner i vannen och tar en bärs! Efter ca 5 timmars sömn stiger vi upp kl halv 7, tar en macka och förbereder oss och får instruktioner av räddningsvolontärerna som är där hur vi ska göra! Nu när vi går ner till stranden är det ungefär 150 meter ut till vattnet, kvälllen innan var det ca 5 meter, så stor skillnad är det!


Vårat arbete gick ut på att lägga blöta filtar över valarna, ständigt hålla dem blöta, samt att se till att dem kunde röra sina fenor. När man väl kom ner var man så fascinerad av dem, men samtidigt var det så tråkigt att de bara låg där och inte kunde göra något. Valarna var ca 4-6 meter lång och vägde något ton eller så. Pilotval var sortern. Kl 09.00 vände tidvattnet och jag kan säga då går det fort. När kl var 12.00 så hade jag vatten upp till början av revbenen. Väl då kunde valarna röra sig fast det var viktigt att de inte simmade iväg en och en, för då kommer de till slut tillbaka för att hjälpa varandra och då strandar dom igen! Så jag hade en val som jag skulle försöka styra ihop med resten av valarna och skulle hålla i! Runt tolv hade vi samlat ihop alla och då kom en annan flock som hade strandat en bit bort och mötte upp dem. Väl då släppte vi iväg dem. Så då fick jag säga hejdå till "Min val". Nu fäörstår ni säkert hur stark jag är som håller i en val på någpot ton i vatten!   


Det var en otroligt häftig händelse som det tyvärr inte finns s¨å mycket bilder på då det var vatten och sand överallt! Men teve var där så nu e man känd i KIWI-land!


skriver om den gångna veckan imon och om födelsedagen och kulturveckan i skolan! Ha det fint


                 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards